A motorkerékpár láncok felépítése alapján 2 típust különböztetünk meg:
- Tömítőgyűrű nélküli láncok
- Tömítőgyűrűs láncok
A motorkerékpár láncok felépítése alapján 2 típust különböztetünk meg:
- Tömítőgyűrű nélküli láncok
- Tömítőgyűrűs láncok
A lánc felépítése a következő képen látható: 1. külső lemez, 2. belső lemez, 3. csap, 4. persely, 5. görgő
Forrás: wikipédia
A tömítőgyűrű nélküli láncokról
Kisebb motorteljesitmény és kisebb lánckerék fordulatszám esetében ma is használják, utcai motoroknál például robogóknál. Versenysportban szintén használják az alacsonyabb gördülési ellenállás miatt, ahol az lánc élettartama nem szempont.
Ahogy a neve is utal rá, a lánc külső és belső lemezei közt nincs tömítés, ezáltal kisebb a súrlódás, viszont a tömítés hiánya miatt ezért gyakoribb tisztítást és kenést igényel, mert a lemezek közt a por és víz is bejuthat.
A tömítőgyűrűs láncokról
Felépítésük annyiban különbözik az előbb tárgyalt verziótól, hogy a belső és külső lemezek közé egy speciális gumitömítés kerül, amelyet a formája alapján O-gyűrűnek vagy X-gyűrűnek hívunk.
Ezek a tömítések 2 fő feladatot látnak el. Meggátolják a szennyeződések bejutását, illetve a gyárban felvitt kenőanyagot a surlódó felületek közt tartja.
Forrás: sportbikes.net
Az X és O gyűrűs profilok közt a fő különbséget a kisebb surlódó felület jelenti, amely a fenti képen is látható, ezért a kisebb surlódás miatt kevesebb hőt termelnek, kisebb mozgási energiát emésztenek fel. Az X keresztmetszet jobb szigetelést is ígér.
A motorkerékpár láncok méretei
A motorkerékpár láncméretek 3 jegyű számmal vannak megadva, melynél az első szám jelöli a csapok közti távolságot(lásd a következő képen), a másik két szám pedig a belső lemezek közti távolságot.
A leggyakoribb láncméretek: 420, 428, 520, 525, 530
Néhány példa:
Lánctípus |
Csaptávolság |
Belső lemezek távolsága |
Görgő átmérő |
415 |
12.70mm |
4.88mm |
7.75mm |
420 |
12.70mm |
6.35mm |
7.75mm |
428 |
12.70mm |
7.75mm |
8.51mm |
520 |
15.88mm |
6.35mm |
10.16mm |